Co pomohlo Donaldu Trumpovi dostat se až do Bílého domu? Co z jeho veřejného vystupování poskytuje ponaučení pro prezentování? Trumpova komunikace ve zkratce. #MakePresentationsGreatAgain
POZOR: Používání těchto komunikačních metod může pomoct vaší prezentaci, ale prokazatelně škodí demokracii. (doplněno 7. 1. 2021)
Kulantně řečeno, mnoho výroků Donalda Trumpa příliš nekorespondovalo s realitou, zato notně jitřilo emoce. Žijeme v době relativizace všeho, fakta nevyjímaje. Přesto mě stále překvapuje množství lidí, kteří ani nepokrčí ramena nad polopravdou či lží a bez váhání zhltnou nahozenou emocionální udičku i s navijákem. Trumpova metoda: Přikrýt pokřivená fakta silným emocionálním apelem — tak jako v následujícím tweetu strachem z ISIS.
Wow, just came out on secret tape that Crooked Hillary wants to take in as many Syrians as possible. We cannot let this happen – ISIS!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 24. října 2016
Nepřipomíná vám to jednoho českého tiskového mluvčího?
LEKCE: Nenabádám vás, abyste při přípravě prezentace rezignovali na fakta, lhali a strašili posluchače. Současně si ale uvědomte, že pokud při své obsesi fakty zapomenete oslovit emoce posluchačů, úspěch se pravděpodobně nedostaví.
Druhý bod navazuje na předchozí. Mnozí prezentátoři nejen nejsou ochotni pustit se za hranu faktů, ale navíc mají panickou hrůzu před (byť dílčím) zjednodušováním složitých věcí a souvislostí. Donald Trump se ničeho takového nebál. Takřka jakékoli téma dokázal zkondenzovat do dobře znějícího výkřiku. Co na tom, že se mnohdy jednalo o bezobsažný blábol. S jeho cílovým publikem zarezonoval tak jako zde: Problém a řešení amerického zdravotnictví ve 118 znacích včetně mezer.
Obamacare is a disaster. Rates going through the sky – ready to explode. I will fix it. Hillary can’t!#ObamacareFailed — Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 25. října 2016
LEKCE: Nenabádám vás k vulgárnímu zjednodušování složitých problémů. Ale pokud složité problémy nepodáte svému publiku dostatečně srozumitelně a stravitelně, odejdete s nepořízenou. Nemějte panickou hrůzu z dílčího zjednodušení.
Prezentace je způsobem šíření lidských myšlenek tváří v tvář. I když vystoupíte na obrovské konferenci, vaše myšlenky se napřímo dostanou ke stovkám lidí. Jejich následným šířením skrze sociální sítě ale můžete oslovit tisíce, statisíce i miliony. Donald Trump to vypiloval k dokonalosti. Esencí jeho přístupu je vytváření kontroverzních výroků, krátkých úderných frází a nálepek, které se nezřídka proměňují v hashtagy a dál si žijí vlastním životem v síti tak jako v následujícím příkladu „křivácká Hillary“. Nepřipomíná vám to Babišovo „Palermo“ či „Matrix“? Tyto sound bites Trumpovi stoupenci retweetovali, odpůrce dováděly k šílenství a moderátoři late night show je ironicky glosovali, čímž je dál šířili. Čím kontroverznější sound bite, tím lepší efekt.
The election is absolutely being rigged by the dishonest and distorted media pushing Crooked Hillary – but also at many polling places – SAD
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 16. října 2016
LEKCE: Nenabádám vás k dehonestujícímu nálepkování. Pokud ale svá sdělení dokážete vyjádřit jasně a pregnantně v podobě, která se dá tweetnout, budou se lépe šířit dál. Asi vás nepřekvapí, že se při tom nevyhnete zjednodušením a emocím (u Trumpa často znělo lie (lež), bad (špatný), sad (smutný), rigged (zmanipulovaný)). Pokud přimícháte ještě přiměřené množství kontroverze, vaše myšlenky se rozletí do světa jako zprávy o zvolení Trumpa americkým prezidentem.